¿Por qué nos atrae la comida chatarra?

Por: Diana Lara Ortiz

Maestría en Nutrición

 

La atracción se debe a tres razones: social, cultural y biológica.

Los alimentos ultra-procesados, mejor conocidos como comida chatarra, son los comestibles favoritos de la gran mayoría. Pero, ¿a qué se debe esta preferencia? ¿Existe alguna razón natural para que el organismo los elija o es algo psicológico?

Los alimentos ultra-procesados son aquellos que han sido modificados en su contenido nutricional y son altos en grasa, contienen azúcares de fácil y rápida absorción, un gran contenido de sodio y son bajos en fibra.

Sí existe una razón biológica para querer comerlos todo el tiempo, y es que este tipo de alimentos nos dan un efecto placentero. “Nos ayudan a inducir la producción de dopamina, sustancia producida en el cerebro que nos brinda una sensación de bienestar y saciedad, y por esta razón, regularmente los consumimos cuando tenemos ansiedad, enojo o estrés”.

La razón social es que estos alimentos tienen estrategias de persuasión para ser consumidos. Además, Se crean de forma fácil de consumir, saben rico, tienen una presentación visualmente agradable y buena consistencia.

En cuanto a la razón cultural, se convierten en un modo de vida. Por ejemplo, cuando una familia tiene la costumbre de tomar todos los días el mismo refresco éste no puede faltar en su mesa.

¿Qué hacer para comerlos sin morir en el intento?

Cabe mencionar que los alimentos ultra-procesados de manera ocasional y en raciones pequeñas no afectan la salud, pero si se consumen en exceso resultan muy dañinos.

Aunque no lo creas, el mejor combustible para que el cerebro pueda trabajar de manera óptima es la glucosa. Por ello, una buena nutrición es indispensable para mantener los niveles adecuados de esta sustancia en una persona y para controlar mejor los niveles de un paciente diabético.

Los ancianos, sobre todo, tienen que estar bien nutridos y más aún si son diabéticos: no pueden dejar de comer. En lo que corresponde a niños y jóvenes, si dejan de comer de manera adecuada tendrán en principio consecuencias gástricas, porque el cerebro va a consumir todo lo que el cuerpo le dé.

Mediante una adecuada nutrición podemos reforzar nuestro sistema inmunológico, que es indispensable para mantenernos sanos. Por medio de los alimentos aportamos todos los nutrientes que nuestro organismo necesita para vivir lo más sano posible.

Existen diferentes terapias para coadyuvar a una intervención eficaz y eficiente cuando nuestro cuerpo se encuentra en desequilibrio. Las hay desde las ancestrales que consisten en infusiones de plantas y alimentos orgánicos hasta los actuales suplementos alimenticios. También podemos recurrir a la ciencia médica; dentro de sus más novedosos tratamientos se encuentran las cirugías o la terapia génica anti obesidad.

En cuanto a las dietas, dentro de esta basta área nos encontramos con la crono nutrición y diferentes alternativas de integración de alimentos mediante algunas formulas elaboradas de acuerdo a las necesidades de cada persona. No podemos olvidar que también es necesario tener en cuenta las aportaciones de la psicología relacionada a la nutrición y estilo de vida saludable, además del ejercicio y manejo de estrés. Todo esto en conjunto nos llevará exitosamente a una mejor calidad de vida.

Recordemos que sentimos en el cuerpo, pero también en nuestras emociones y pensamientos. Por eso es de gran importancia atender las necesidades que nos afectan;  nuestro cuerpo es una creación compleja a nuestro entendimiento, pero para la sabia naturaleza es una máquina perfecta y es responsabilidad de cada uno mantener en buenas condiciones todo nuestro ser valorando la vida y la de quien nos rodea.

 

 

 

 

Lights Magazine TV

Una revista para toda la familia. #IluminaTuMente

73 comentarios sobre “¿Por qué nos atrae la comida chatarra?

  • el mayo 2, 2019 a las 5:27 pm
    Permalink

    If you are going for most excellent contents like me, simply pay a quick visit
    this web site every day since it offers feature contents, thanks

    Respuesta
  • el mayo 3, 2019 a las 6:57 am
    Permalink

    Hi to all, the contents present at this website
    are really remarkable for people knowledge,
    well, keep up the nice work fellows.

    Respuesta
  • el mayo 5, 2019 a las 7:18 pm
    Permalink

    Hi there to all, the contents existing at this website are actually awesome for people
    knowledge, well, keep up the good work fellows.

    Respuesta
  • el mayo 9, 2019 a las 3:42 am
    Permalink

    Wow, wonderful weblog format! How long have you been running
    a blog for? you made running a blog glance easy. The entire look of
    your site is excellent, as neatly as the content!

    Respuesta
  • el mayo 12, 2019 a las 3:44 pm
    Permalink

    Ahaa, its nice conversation regarding this piece of writing here at this
    blog, I have read all that, so now me also commenting here.

    Respuesta
  • el mayo 12, 2019 a las 4:55 pm
    Permalink

    It’s perfect time to make some plans for the future and it’s time to be
    happy. I’ve read this post and if I could I want to suggest you few interesting things or suggestions.
    Maybe you can write next articles referring
    to this article. I wish to read more things about it!

    Respuesta
  • el mayo 13, 2019 a las 6:52 pm
    Permalink

    You’ve made some decent points there. I checked on the web to find out more about the issue and found
    most individuals will go along with your views on this website.

    Respuesta
  • el mayo 21, 2019 a las 8:48 pm
    Permalink

    Nice blog here! Also your web site loads up very fast!
    What web host are you using? Can I get your affiliate link
    to your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

    Respuesta
  • el mayo 23, 2019 a las 9:56 am
    Permalink

    After I initially left a comment I appear to have clicked
    the -Notify me when new comments are added- checkbox and
    now every time a comment is added I recieve 4 emails
    with the same comment. Perhaps there is a means you are able to remove me from that service?
    Thank you!

    Respuesta
  • el junio 12, 2019 a las 8:13 pm
    Permalink

    Hey there! I could have sworn I’ve been to this website before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me.
    Nonetheless, I’m definitely delighted I found it and
    I’ll be book-marking and checking back often!

    Respuesta
  • el julio 24, 2019 a las 4:59 pm
    Permalink

    Thanks for finally writing about >¿Por qué
    nos atrae la comida chatarra? – Lights Magazine TV <Loved it! pof natalielise

    Respuesta
  • el agosto 18, 2019 a las 5:24 pm
    Permalink

    Just wish to say your article is as astonishing. The clearness for your post is just
    excellent and that i could assume you are
    an expert on this subject. Well with your permission let me to
    grab your feed to keep up to date with forthcoming post. Thank you a million and please keep
    up the gratifying work.

    Respuesta
  • el agosto 24, 2019 a las 3:08 pm
    Permalink

    What’s up Dear, are you truly visiting this web page regularly,
    if so afterward you will absolutely obtain fastidious experience.

    Respuesta
  • el septiembre 2, 2019 a las 5:42 am
    Permalink

    I know this site presents quality based posts and other data,
    is there any other web page which provides such information in quality?

    Respuesta
  • el septiembre 4, 2019 a las 2:22 pm
    Permalink

    Thank you a bunch for sharing this with all folks you
    actually know what you are talking approximately! Bookmarked.
    Kindly also visit my web site =). We could have a link change arrangement
    between us

    Respuesta
  • el septiembre 5, 2019 a las 10:01 am
    Permalink

    Everything is very open with a very clear description of the issues.

    It was truly informative. Your website is useful. Thanks for
    sharing!

    Respuesta
  • el septiembre 19, 2019 a las 4:01 am
    Permalink

    Hi, i believe that i saw you visited my website so i
    got here to go back the favor?.I’m trying to find issues to enhance my web site!I guess its ok to make use of a few of your ideas!!

    Respuesta
  • el octubre 9, 2019 a las 10:30 am
    Permalink

    Nice post. I learn something totally new and challenging on websites I
    stumbleupon everyday. It’s always exciting to read articles from other authors and use something
    from their sites.

    Respuesta
  • el octubre 25, 2019 a las 1:14 pm
    Permalink

    Hi there! I understand this is somewhat off-topic but I needed to ask.
    Does managing a well-established website like yours take a massive amount work?

    I am brand new to operating a blog but I do write in my journal daily.
    I’d like to start a blog so I can easily share
    my own experience and views online. Please let me know if
    you have any suggestions or tips for new aspiring blog owners.
    Thankyou!

    Respuesta
  • el noviembre 9, 2019 a las 4:42 am
    Permalink

    I am in fact delighted to glance at this blog posts which includes lots of helpful information, thanks for providing such data.

    Respuesta
  • el noviembre 10, 2019 a las 3:50 pm
    Permalink

    Hello, i believe that i noticed you visited my blog thus i came to go back the
    want?.I am trying to find things to enhance my web site!I assume its ok to
    make use of some of your ideas!!

    Respuesta
  • el noviembre 11, 2019 a las 12:54 pm
    Permalink

    Thanks for sharing, this is a fantastic post. Fantastic.

    Respuesta
  • el noviembre 12, 2019 a las 11:35 am
    Permalink

    My brother recommended I might like this blog. He was totally right.
    This post actually made my day. You cann’t imagine simply how much
    time I had spent for this info! Thanks!

    Respuesta
  • el noviembre 13, 2019 a las 11:28 pm
    Permalink

    Nice post. I was checking constantly this blog and I am impressed!
    Very helpful info specially the last part 🙂 I care for such
    information a lot. I was seeking this particular information for
    a long time. Thank you and best of luck.

    Respuesta
  • el noviembre 15, 2019 a las 10:39 am
    Permalink

    I think the admin of this site is genuinely working hard in support of his web
    page, because here every material is quality based information.

    Respuesta
  • el noviembre 17, 2019 a las 9:11 am
    Permalink

    Have you ever thought about creating an ebook or guest authoring on other websites?
    I have a blog centered on the same subjects you discuss and would love to have you share some stories/information.
    I know my readers would value your work. If you are even remotely interested,
    feel free to send me an email.

    Respuesta
  • el noviembre 21, 2019 a las 1:56 am
    Permalink

    I like the helpful info you provide in your articles. I’ll bookmark your weblog and check again here frequently.
    I’m quite certain I’ll learn plenty of new stuff right here!
    Best of luck for the next!

    Respuesta
  • el noviembre 21, 2019 a las 2:38 pm
    Permalink

    I value the blog post.Really looking forward to read more. Cool.

    Respuesta
  • el noviembre 24, 2019 a las 7:50 pm
    Permalink

    Yesterday, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to see if it can survive a 30 foot drop, just so she can be a
    youtube sensation. My apple ipad is now broken and she has 83 views.
    I know this is completely off topic but I had to share it with someone!

    Respuesta
  • el noviembre 26, 2019 a las 10:01 am
    Permalink

    Have you ever thought about including a little bit more than just
    your articles? I mean, what you say is fundamental and everything.
    Nevertheless imagine if you added some great photos or videos to give your posts more, “pop”!

    Your content is excellent but with pics and clips, this site could definitely be one of the most beneficial in its
    niche. Awesome blog!

    Respuesta
  • el noviembre 26, 2019 a las 7:53 pm
    Permalink

    consorcio honda carros simulador consorcio de carros vw consorcio de carros caixa economica federal simulador de consorcio de veiculos santander consorcio de carros fiat toro consorcio honda e bom consorcio de carros seminovos volkswagen consorcio de carros porto seguro consorcio de carros chevrolet prisma consorcio honda civic 2010.

    Respuesta
  • el noviembre 27, 2019 a las 7:07 am
    Permalink

    consorcio de imoveis bb consorcio imobiliario porto seguro login consorcio itau imoveis vale a pena consorcio imobiliario magazine luiza e bom consorcio banco do brasil imoveis simulador consorcio de imovel porto seguro e bom consorcio de imoveis bb consorcio de imoveis caixa economica federal simulador consorcio imobiliario contemplado caixa consorcio imovel bb simulador consorcio de imoveis santander consorcio imovel banco santander.

    Respuesta
  • el noviembre 27, 2019 a las 7:41 pm
    Permalink

    consorcio de automoveis pesados carta de credito de caminhao carta de credito para caminhao usado consorcio de maquinas agricolas usadas consorcio de onibus rodoviario consorcio caminhoes usados carta de credito de onibus consorcio de automoveis pesados consorcio caminhoes contemplados consorcio para maquinas pesadas consorcio de onibus contemplado consorcio para caminhoes contemplados comprar carta de credito contemplada para caminhao consorcio de maquinas.

    Respuesta
  • el noviembre 28, 2019 a las 6:33 pm
    Permalink

    cartas credito de carro de luxo carta credito de carro de luxo carta de credito de carro de luxo consorcio de carros de luxo consorcio de automoveis de luxo consorcios de carros de luxo carta de credito de veiculos de luxo carta credito de carro de luxo carta de credito de carro de luxo carta de credito de veiculo de luxo cartas de credito de carro de luxo carta de credito de veiculo de luxo carta credito de veiculos de luxo carta de credito de automovel de luxo consorcio de automoveis de luxo consorcio de carro de luxo.

    Respuesta
  • el noviembre 30, 2019 a las 6:59 pm
    Permalink

    consorcio imobiliario bradesco tabela consorcio imovel porto seguro e bom consorcio imobiliario simulador caixa consorcio imovel porto seguro atendimento ao cliente consorcio bradesco imoveis simulador consorcio de imoveis magazine luiza consorcio imovel magazine luiza consorcio itau imoveis como funciona consorcio imoveis banco do brasil consorcio de casas simulador consorcio imobiliario caixa economica simulacao consorcio contemplado de imoveis banco do brasil.

    Respuesta
  • el diciembre 1, 2019 a las 1:58 am
    Permalink

    consorcio bb imovel simulacao consorcio imovel porto seguro e bom consorcio itau imoveis vale a pena consorcio contemplado caixa imoveis consorcio bradesco imoveis simulador consorcio de imoveis caixa simulacao consorcio de imoveis contemplados bradesco consorcio imobiliario porto seguro consorcio imoveis porto seguro tabela consorcio contemplado caixa imoveis consorcio imobiliario bb vale a pena consorcio contemplado de imoveis banco do brasil.

    Respuesta
  • el diciembre 1, 2019 a las 3:30 pm
    Permalink

    Hi to every one, it’s truly a good for me to go to see this site, it includes priceless
    Information.

    Respuesta
  • el diciembre 3, 2019 a las 9:52 pm
    Permalink

    Aw, this was a very nice post. Spending some time and actual effort to create a very good article… but
    what can I say… I hesitate a lot and don’t manage to get anything done.

    Respuesta
  • el diciembre 5, 2019 a las 10:57 pm
    Permalink

    Hi, I think your site might be having browser compatibility issues.
    When I look at your website in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

    I just wanted to give you a quick heads up!
    Other then that, wonderful blog!

    Respuesta
  • el diciembre 6, 2019 a las 3:04 pm
    Permalink

    Enjoyed every bit of your blog article.Thanks Again. Cool.

    Respuesta
  • el diciembre 6, 2019 a las 11:24 pm
    Permalink

    Unquestionably believe that which you stated.
    Your favorite reason seemed to be at the net the simplest factor to
    remember of. I say to you, I definitely get annoyed while other people think
    about worries that they plainly don’t recognise about.
    You controlled to hit the nail upon the top as well
    as outlined out the entire thing with no need side-effects , people could
    take a signal. Will probably be back to get more.
    Thanks

    Respuesta
  • el diciembre 9, 2019 a las 5:28 pm
    Permalink

    My programmer is trying to persuade me to move to .net
    from PHP. I have always disliked the idea because of
    the costs. But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress
    on numerous websites for about a year and am concerned
    about switching to another platform. I have heard very
    good things about blogengine.net. Is there
    a way I can import all my wordpress content into
    it? Any help would be greatly appreciated!

    Respuesta